måndag 15 juni 2009

Jag är inte sjuk

Jag blir så trött, varför kämpa? Jag tappar orken dagar som i fredags.
Åkte in till stan och blodcentralen för att lämna första blodprovet som krävs för att få bli blodgivare. Fyllde i alla papper och skrev ner alla mediciner jag tog, hälsotillstånd mm. Jag kände mig säker på att detta skulle gå bra, jag såg verkligen fram emot att äntligen få lämna blod. Det måste nämligen gå 6 månader efter att man piercat eller tatuerat sig innan man får lämna blod. Nu hade jag lyckats med det så nu var det bara ett blodprov och sen skulle jag kunna lämna blod. Men självklart gick det åt helvete.
Fick följa med för det "obligatoriska" samtalet där de berättade att jag inte passade som blodgivare pga att jag äter Mirtazapin. Man kan tydligen få blodtrycksfall och yrsel som biverkning av den (Vilket jag inte har) som gör att man inte får lämna blod. Men det var inte det värsta. Sjuksköterskan som berättade hade sådan hemsk attityd. Det var som hon antog att jag var jättesjuk och mådde jättedåligt bara för att jag åt medicin. "Det är ju viktigt att man mår bra när man lämnar blod" och "Det är rätt omtumlande att ge blod" var några av sakerna hon sa. Min kropp mår antagligen bättre än vad många andras gör. Jag tränar och äter nyttigt. Men på henne verkade det som om jag var för svag för att få en nål i armen. Jag ser inte mig själv som sjuk, vad har hon för rätt att göra det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar