måndag 17 augusti 2009

Njuta av framgången

I helgen när jag var ute och festade gick allt som planerat, jag drack inte för mycket och hade ingen ångest dagarna efter. För de flesta betyder det inget speciellt, men för mig är det en enorm positiv erfarenhet, ett viktigt framsteg. Jag har ända sedan min alkoholdebut för 6 år sen kämpat med att lära mig hantera alkoholen. I perioder har jag förlorat kontrollen helt, i perioder har jag kunnat dricka som alla andra och i perioder har jag inte kunnat dricka alls. Ett vanligt ämne för heta diskussioner hemma hos mig har just varit mig, alkoholen och fester.
Min mamma har försökt få mig att avstå helt, hon känner sig så maktlös varje gång jag kommer hem och är full för hon vet hur mycket ångest jag kommer få. Och jag förstår hennes frustration över att vara så maktlös. När jag går ut och dricker kan hon inte hjälpa mig eftersom det är mitt ansvar för hur mycket jag dricker. Problemet är att jag är så envis. Mitt mål är att kunna dricka och festa som mina kompisar, jag skiter i hur många gånger jag faller på vägen, jag vill var som dem! Och jag har trillat många gånger, jag har haft så mycket ångest, men jag har rest mig varje gång. Varje gång jag blivit för full, enligt mig själv, har jag analyserat vad som gick fel, vad det var som gjorde att jag drack för mycket och vad jag kan lära mig av det. Min lista över erfarenheter med alkohol är lång och användbar. I helgen kunde jag använda listan till hjälp så att jag kunde festa två dagar i rad och allt gick super. Jag hade roligt och umgicks med mina vänner, hade ingen ångest och jag var inte speciellt bakis dagen efter.
Nu gottar jag mig i denna framgången och tar med mig erfarenheterna till nästa gång

3 kommentarer:

  1. Gott att läsa att du hade en bra och rolig helg! Och det där lät ju superbra - att kunna använda sig av sina erfarenheter. Ta hand om dig!

    kram

    SvaraRadera
  2. Hejsan! Jag har också borderline, fast fick ett litet plus i kanten med ADHD också... Haha! Jag känner mig jävligt ensam, jag känner ingen annan som har borderline och har ingen som riktigt förstår mig och vad jag kämpar med.

    SvaraRadera
  3. Victoria, om du vill prata av dig å dela upplevelser är det bara att höra av sig. Min mailadress står längs ner på bloggen.

    Ta hand om dig!

    SvaraRadera